Eget företag-mässa

I dagarna fyra fyller entreprenörsanda och småföretagande mässhallarna i Älvsjö. Det finns otroligt många lärorika och inspirerande seminarier att gå på, företag att prata med och produkter och tjänster att köpa. Jag har siktat in mig på sälj och kommunikation!

Sälj är inte min grej..
Eller egentligen handlar det kanske inte om sälj utan att hjälpa kunderna att fylla deras luckor, att täcka upp för ett behov som kunden har och på ett tillgängligt sätt leverera det. Det låter inte svårt, men här har jag och flera med mig svårt att ta sig förbi säljspöket. Några sammanfattande tips:

  1. Paketera produkter och tjänster till något som är begripligt och lätt att fatta beslut om att köpa. Det kan vara en inledande workshop för att lära sig om området och definiera behov, en prova-på-period för en tjänst eller produkt eller möjlighet att låna / testa produkter en tid.
  2. Var tydlig med om företaget kan leverera tjänsten, tacka annars nej och hänvisa gärna till en duktig kollega i branschen eller närliggande verksamhet som kan lösa problemet. Det skapar förtroende och kanske affär nästa gång.
  3. Sälj är statistik, var uthållig och det är inte dig de säger nej till utan tjänsten / produkten. En förhållningsregel är 100 knack – 10 snack – 1 tack !

Jag fick också en snabblektion i att filma och kunna presentera rörligt via sociala media. Det ser ju så galet lätt ut när någon som kan hinner med att prata om teorin, klipp ihop en film och distribuera den på 40 minuter… Mediaskolan har work shops som ger lite mer tid till att lära sig filma, jag är sugen på att gå…

Intensiv och lärorik dag, med lite mer kunskap och inspiration i bagaget, kanske lite modigare i säljet och ett löfte om att presentera något rörligt innan jul…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *